Luni, 28 aprilie, o pană majoră de curent electric a afectat întreaga Spanie și mai multe zone din Portugalia, perturbând nu doar rețelele de telefonie, ci și traficul aerian, în special la Aeroportul Barajas din Madrid. Zeci de zboruri au fost anulate sau au înregistrat întârzieri semnificative, iar printre acestea s-a aflat și zborul TAROM RO 416, care trebuia să transporte 150 de pasageri spre București.
În ciuda provocărilor impuse de lipsa energiei electrice, echipajul TAROM a reușit să facă față situației și să ducă zborul la bun sfârșit.
TAROM a reușit să aterizeze pe Aeroportul Barajas în timp de blackout
În momentul în care TAROM a ajuns pe Aeroportul Barajas, o pană masivă de electricitate afecta întreaga infrastructură a aeroportului.
Cu toate acestea, echipa de Operațiuni Sol TAROM, în colaborare cu agenții locali de handling și cu ajutorul personalului aeroportuar, a reușit să gestioneze îmbarcarea pasagerilor.
„În cursul zilei de astăzi, o mare parte din Spania şi Portugalia a fost afectată de întreruperi majore ale alimentării cu energie electrică.
Aviaţia pare să este unul dintre sectoarele afectate de pene de curent, aşa cum s-a întîmplat şi pe Aeroportul din Madrid, Barajas, rămas fără curent electric. TAROM, cu două zboruri programate astăzi pe acest aeroport, reuşeşte să îşi protejeze pasagerii.
Mai mult, aeroportul a dat rapid undă verde de zbor (în congestia generală de trafic blocat, zborurile aşteptau sloturile desemnate), cu condiţia ca echipajul de zbor să reuşească să facă pushul de rulaj (decolarea) în maxim 7 minute”, au transmis oficialii TAROM.
În ciuda obstacolelor, aeronava TAROM a fost echipată cu generatoare de urgență care au permis deschiderea ușilor pentru accesul pasagerilor.

Operațiunile de salvare sub presiune
Zborul RO 416 a reușit să decoleze din Madrid, în ciuda faptului că multe aeronave erau blocate pe pista de îmbarcare din cauza congestionării traficului și lipsei de electricitate.
Într-o situație de criză, aeroportul a permis decolarea aeronavei TAROM doar cu condiția ca echipajul să finalizeze procedura de rulaj într-un interval de doar șapte minute.
„Echipajul TAROM, alături de echipele din Brajas au reuşit incredibilul iar RO 416 este în drum spre casă, cu toţi cei 150 de pasageri la bord şi doar o oră întârziere (durata necesară apelării la generatoare, autobuze de îmbarcare şi realizarea load controlului centralizat- foia de încărcare a avionului şi lista de pasageri)”, au explicat oficialii companiei.
Impactul penei de curent asupra întregii rețele de transport aerian
În aceeași zi, întreaga rețea de transport aerian din Spania a fost afectată de blackout-ul care a lăsat mii de pasageri blocați sau afectați de întârzieri considerabile.
De altfel, multe zboruri din zona Barajas au fost fie anulate, fie au avut întârzieri semnificative din cauza problemelor electrice.
„Acesta este unul dintre momentele în care doar echipele de profesionişti, colaborarea TAROM bună şi de tradiţie în Europa cu toţi cei implicaţi în derularea zborurilor, dar şi echipajul de zbor calificat reuşesc să salveze situaţia pe fundalul unui eveniment extrem de serios pentru noi toţi”, a declarat Cristian Anghel, Director Operațiuni Sol la TAROM.
Conform celor mai recente informații, aeroporturile din Madrid și alte locații din Spania continuă să se confrunte cu întârzieri și anulari masive ale zborurilor.
Pană de curent din 28 aprilie a afectat nu doar aeroporturile din Spania, dar și întreaga infrastructură energetică din țară, precum și rețelele de telefonie și internet.
În ciuda faptului că încă nu s-a stabilit exact cauza incidentului, autoritățile din Spania, Portugalia și sudul Franței investighează acest eveniment.
Potrivit surselor oficiale, o anchetă este în desfășurare pentru a determina cauzele tehnice ale pană de curent și impactul său asupra sistemului energetic european.