Zemy Apfelbaum consideră că sarcina principală a unui lider este ziua de mâine, în timp ce grija celorlalţi oameni din companie este de a se concentra asupra a ceea ce trebuie făcut azi. Un lider trebuie să aibă o viziune. Să genereze schimbări în organizaţie pentru atingerea obiectivelor, pe drumul croit în acest scop, şi să motiveze echipa pentru a ajunge în acel loc. Şi, foarte important! Să nu lase ca deciziile şi acţiunile întreprinse pe termen scurt să împiedice sa
Zemy Apfelbaum consideră că sarcina principală a unui lider este ziua de mâine, în timp ce grija celorlalţi oameni din companie este de a se concentra asupra a ceea ce trebuie făcut azi.
Un lider trebuie să aibă o viziune. Să genereze schimbări în organizaţie pentru atingerea obiectivelor, pe drumul croit în acest scop, şi să motiveze echipa pentru a ajunge în acel loc. Şi, foarte important! Să nu lase ca deciziile şi acţiunile întreprinse pe termen scurt să împiedice sau să devieze de la obiectivele pe termen lung. Mai ales acum, într-o perioadă de criză, când tentaţiile sunt foarte, foarte mari. Iar între acestea, se distinge dorinţa de a genera lichidităţi, ceea ce ar putea ajuta compania pe moment, dar o poate îndepărta de la drumul stabilit pe termen lung.
Această formulare, extrem de concretă şi concisă, ar putea fi scrisă pe prima pagină a agendei oricărui director care şi-a propus nu doar să traverseze turbulenţele recesiunii, ci chiar să aibă succes în afaceri. Dar ar fi suficient? În spatele declaraţiilor simple cu privire la principiile de mai sus, care îl călăuzesc în profesie pe directorul general de la Wizrom, se ascund ani de experienţe dure, pe care pe le-a simţit pe propria piele.
Zemy Apfelbaum face parte din generaţia nouăzecistă, care a avut marea şansă să intre, direct de pe băncile facultăţii, în lumea afacerilor ce abia începea să prindă contur în România. Soarta i-a oferit o şansă, iar el a avut intuiţia să mizeze totul pe o singură companie.
Programator. Consultant. Manager
În februarie 1994, s-a angajat la Wizrom, ca programator. Era student la Matematică şi nici nu i-ar fi trecut prin cap că drumul pe care pornise îl va duce în cu totul alte domenii decât cele studiate. De la programare, a fost mutat, pas cu pas, mai întâi către zona de cursuri, apoi către cea de consultanţă, implementare şi managementul proiectelor. Schimbările nu i-au dat răgazul să se plictisească în aceeaşi companie, dar nici nu i-a fost uşor. „Primul şoc în cariera mea a fost când am trecut de la lucrul cu calculatorul la lucrul cu oamenii. A fost o schimbare cumplită, pentru că sunt genul de om care învaţă mai mult din propria experienţă, după ce se loveşte cu capul de pragul de sus“, recunoaşte cu sinceritate Zemy Apfelbaum. Al doilea şoc: momentul în care a fost trecut pe vânzări. „Eu am o gândire foarte logică, analitică. Acest sistem de abordare a activităţii mi-a permis întotdeauna să îmi planific şi să îmi organizez activitatea în aşa fel încât să obţin rezultatele dorite. Ei, în vânzări, însă, lucrurile nu mai depind de munca şi de seriozitatea ta. Acolo, dacă un client nu vrea să semneze contractul, nu ai ce face.“ Uitându-te la un om care are doar 36 de ani, nu poţi să-ţi ascunzi uimirea faţă de simplitatea metodelor prin care a reuşit să se bucure mereu de succes în cariera sa.
Anul 2009, mai bun decât 2008. Iar în 2010, compania va creşte profitul
Acum, Zemy Apfelbaum este managing director la Wizrom Software şi, culmea, în 2010, an care se anunţă a fi şi mai bun decât 2009, vrea să sporească profitul firmei. Cum aşa? La fel de simplu cum a reuşit să genereze, în acest an, o cifră de afaceri mai mare decât în 2008. „Am încheiat contracte care ne oferă siguranţă şi în anul viitor“, ne spune tânărul director. I-am cerut să divulge şi altora, speriaţi de criză, secretul reuşitelor sale. „Nu am făcut nimic neobişnuit. Tratez afacerea cu seriozitatea şi implicarea pe care le-am avut în fiecare post ocupat în această companie.“ De fiecare dată, însă, a încercat să vină cu idei noi, cu abordări diferite, în aşa fel încât lucrurile să nu rămână la stadiul la care erau atunci când a preluat responsabilităţile.
Desigur, nu te poţi abţine să nu întrebi: ce vede în perspectivă un om ajuns atât de tânăr în vârful unei companii? „O mare provocare ar fi să încep să construiesc o afacere de la zero. Cea mai mare realizare mi se pare a fi să reuşeşti să faci ceva din nimic, dintr-o idee.“
Tentaţia este cu atât mai mare cu cât, recunoaşte el, rezistă greu ispitei de a lăsa treaba pe mâna celorlalţi. „Mi-e greu să mă detaşez de partea executivă. În momentul în care trebuie să deleg sarcini, îmi vine să pun mâna şi să le fac eu.“ Şi adaugă cu un ton mai scăzut: „Mă surprind gândind, adeseori, ce bine ar fi să pot face eu absolut totul!“ L-ai putea crede, cu condiţia să nu ştii că singur şi-a făcut echipa cu care lucrează şi care îl susţine în atingerea performanţelor. Doar el ne-a spus, la un moment dat, că toate performanţele echipei sunt şi ale lui. Dar şi invers!
Rolul liderului este să identifice segmentul sau nişa de piaţă pe care ar putea avea un avantaj competiţional în această perioadă şi să dezvolte strategii care să permită oamenilor să acţioneze în acea direcţie, oferindu-le suportul şi infrastructura necesare.
Acum, motorul principal în firmă este departamentul de marketing, care are nevoie de o veritabilă strategie. Dacă nu convingi clientul că-i înţelegi foarte bine afacerea, nu-l poţi face să accepte ideea că îi oferi produsul sau serviciul cel mai bun, de care are nevoie.