Facebook Inc a stabilit la cel mai de sus nivel prețul pentru acțiunile vândute în cadrul ofertei publice inițiale (IPO – Initial Public Offer) pentru a atrage peste 16 miliarde dolari din piață, transmite Ruters. Și totul pe fondul cererii uriașe, în special din partea investitorilor de retail, ceea ce alimentează așteptările pentru o creștere spectaculoasă în prima zi (vineri) de tranzacționare pe Nasdaq.
Predicțiile despre cât de mult va crește acțiunea Facebook în prima zi de tranzacționare variază extrem de mult. Unii experți spun că prețul ridicat la care s-a închis IPO-ul și majorarea numărului de acțiuni vândute ar putea limita creșterile la 10-20%, în timp ce alții spun că orice salt mai mic de 50% ar fi dezamăgitor.
“Cred că orice creștere de peste 50% poate fi considerată un succes pentru ofertă, iar orice sub acest nivel ar fi dezamăgitor. Mulți investitori de retail nu își fac probleme de evaluare. Exact acest lucru va conduce acțiunea pe o creștere explozivă”, spune un analist al Morningstar.
Facebook vinde prin IPO 15% din acțiunile sale la prețul de 38 dolari fiecare, ceea dă celei mai mari rețele online de socializare o valoarea de 104 miliarde dolari.
Aceasta pune compania în vârstă de opt ani, înființată într-un dormitor de la Harvard de CEO Mark Zuckerberg, pe o poziție superioară Amazon.com și depășind cu mult valoarea cumulată a Hewlett-Packard și Dell Inc.
Într-un eveniment despre care mulți spun că e mai degraba un fenomen cultural decât o poveste de business, Facebook va debuta pe Nasdaq în jurul orei 11 a.m. (ora New York sau 7 p.m ora României).
Emoția, mai puternică decât evaluarea
Entuziasmul investitorilor pentru Facebook este în creștere, în ciuda îngrijorărilor referitoare la capacitatea companiei de a face bani pe termen lung, în special după ce a raportat în aprilie o scădere a veniturilor trimestriale.
“Sute de milioane de oameni sunt extrem de pasionați de acest produs. Mulți dintre ei vor să fie parte din acest eveniment, din această companie față de care ei au o afinitate. Aceasta a creat un nivel de emoție pentru acțiune pe care nu îl vezi în mod normal”, spune un analist al ITG Research.
Facebook, cu circa 900 milioane de utilizatori, și-a majorat intervalul de preț pentru IPO la 34-38 dolari, de la 28-35 dolari. Mai mult de jumătate din câștigurile din IPO vor merge la acționarii existenți, incluzând susținătorii de timpuriu Accel Partners și rușii de la DST Global.
Al doilea cel mai mare IPO din istoria SUA?
Facebook ar putea crește suma atrasă în cadrul ofertei până la 18,4 miliarde dolari, dacă se va folosi de opțiunea “greenshoe” (modalitate prin care o companie poate majora numărul de acțiuni vândute în IPO), ceea ce ar însemna să vedem al doilea IPO ca mărime din istoria SUA, după cel al Visa Inc.
Unii investitori cred că Facebook va vinde până la urmă acțiunile din cadrul IPO la 40 dolari bucata. “Probabil vom avea un preț de vânzare de 40 dolari, dacă piața nu va fi groaznică. Mă aștept să deschidă cu o prima frumoasă de preț, dar nu aștept o performanță de genul LinkedIn, din cauza mărimii în sine a IPO-ului. Ei trebuie să mute foarte multe acțiuni și vor fi foarte mulți vânzători”, a spus Scott Sweet de la firma de cercetare IPO Boutique.
Prognoză moderată pentru prima zi Wall Street
Acțiunile rețelei profesionale LinkedIn s-au dublat în prima zi de tranzacționare.
Lee Simmons, specialist al industriei la Dun & Bradstreet, prognozează pentru vineri o creștere de 10% până la 20% pentru Facebook.
“Avem un volum mare de acțiuni oferite la un preț ridicat, astfel că o creștere explozivă e dificil de atins”, spune el.
Miercuri, Facebook a crescut cu 25% volumul de acțiuni din IPO, până la 421 milioane de acțiuni, sau 15% din total. Exercitarea opțiunii “greenshoe” ar crește mărimea pachetului liber la tranzacționare până la 18%.