Confruntate cu spectrul dispariţiei, din cauza prăbuşirii pieţei de recrutare, companiile de HR şi-au găsit salvarea în leasingul de personal. Cererea pentru acest gen de serviciu a crescut, în primele şase luni, cu până la 200%.
«Anul trecut am avut o creştere cu 170% a numărului de angajaţi plasaţi, faţă de 2008. Iar în primul trimestru al lui 2010 am raportat o evoluţie similară, comparând cu acelaşi interval din 2009“, spune Bogdan Florea, directorul general al Trenkwalder Sobis, unul dintre cei mai mari furnizori de angajaţi temporari din Europa. În România, firma a încheiat primele trei luni ale anului cu o cifră de afaceri de 3,72 milioane de euro, din care peste 80% s-au datorat „închirierii de oameni“.
Semn că nu mai avem de-a face cu un fenomen izolat este că, printre companiile care apelează la această soluţie, unele de ani buni, altele abia în ultima vreme, se află nume ca IBM, Siemens, BCR, Nokia sau Coca-Cola. Este adevărat, toate au în comun faptul că sunt subsidiare ale unor firme multinaţionale, iar companiile-mamă folosesc leasingul de personal de peste un deceniu. „În ceea ce ne priveşte, nu avem deloc IMM-uri printre clienţi. Este firesc, însă: cu leasingul se întâmplă ce s-a întâmplat şi cu recrutarea. Astfel, în primii ani de când au apărut companiile de recrutare, doar multinaţionalele apelau la ele, pentru că erau mai obişnuite cu sistemul din afară. Acum, acestea predomină în continuare, dar există şi mulţi clienţi din rândul firmelor mici şi foarte mici. Iar leasingul, chiar dacă a apărut pe piaţa noastră din 2005, este încă în perioada de pionierat. În alte ţări, de exemplu în Austria (ţara de origine a Trenkwalder- n.r.), avem câteva mii de companii-client, multe cu doar cinci-zece angajaţi externi. În România este invers, avem clienţi puţini, dar care solicită mulţi oameni“, spune Bogdan Florea.
În schimb, Minola Jac, directoarea de PR a companiei de resurse umane GI Group, spune că şi firmele mici au început să descopere avantajele acestui sistem: „Am colaborat recent cu un atelier de croitorie din Cluj. Câştigase un proiect mare şi i-am livrat 20 de oameni pe timpul celor trei luni cât a avut nevoie. Până la urmă, şi femeia de serviciu de la buticul din colţ poate fi angajată în sistemul acesta.“ În general, spune ea, companiile apelează la leasing pentru două tipuri de poziţii: cele care implică o fluctuaţie mare de personal şi cele preponderent feminine (casierie, recepţie, secretariat, resurse umane, contabilitate), care devin disponibile odată cu intrarea „posesoarelor de drept“ în concediu de maternitate.
Leasingul a evoluat odată cu criza
Fără doar şi poate, cel mai mare avantaj resimţit de companiile care apelează la acest serviciu este flexibilitatea. „Companiile au învăţat cu forţa cât de important este să fie adaptabile. De la începutul crizei, au realizat că pot avea perioade de scădere abruptă, în care un personal stufos nu se mai justifică, dar care pot fi urmate de perioade bune. Perioade în care nu are niciun sens să reia angajările, ci pot apela la această soluţie. Cu alte cuvinte, dacă ai un proiect bun câteva luni, iei câţiva oameni, iar când ai terminat, nu mai ai nicio obligaţie, pentru că furnizorul se ocupă de absolut toate procedurile administrative“, explică Minola Jac.
De asemenea, în eventualitatea în care nu eşti mulţumit de angajatul extern primit, poţi să renunţi la el după doar o zi, fără să fii tras la răspundere. În schimb, dacă ai fost mulţumit de omul primit, poţi oricând să-l angajezi cu contract pe perioadă nedeterminată. Potrivit lui Bogdan Florea, cam jumătate din totalul angajaţilor externi sunt incluşi în echipa companiei-client după expirarea contractului de leasing.
Companiile care manifestă interes pentru leasingul de personal sunt din producţie, auto şi banking.
Bogdan Florea, director general, Trenkwalder Sobis
80% dintre angajaţii externi sunt, în general, muncitori calificaţi şi necalificaţi, restul de 20% fiind absolvenţi de studii superioare
Externi
La nivelul anului trecut, doar un român din o mie lucra în regim de muncă temporară. Până la finalul acestui an, numărul salariaţilor externi ar putea fi de trei ori mai mare.
Avantajele angajatorului
– Evitarea tuturor procedurilor birocratice implicate de angajarea sau concedierea salariaţilor sau gestiunea salariilor.
– Înlocuirea rapidă a angajaţilor ce intră în concediu de maternitate sau de boală.
– Garanţia înlocuirii angajaţilor, furnizorul de leasing având responsabilitatea de a înlocui, în cel mai scurt timp, un angajat temporar care nu corespunde aşteptărilor companiei-client.
– Acoperirea necesarului suplimentar de angajaţi, în cazul activităţilor cu caracter sezonier.