Evenimentul de Ziua Națională a Lecturii a fost marcat de discursuri motivaționale și dezbateri privind importanța cultivării obiceiului lecturii în societatea contemporană. Printre vorbitori s-a numărat și ministrul Energiei, Sebastian Burduja, unul dintre inițiatorii legii care a dat naștere acestei zile.
Ziua Națională a Lecturii, marcată la Biblioteca Academiei Române
În discursul său, ministrul Burduja a adus în atenția participanților cifre îngrijorătoare referitoare la obiceiurile de lectură ale românilor, subliniind nevoia imperioasă de a schimba această realitate. Inspirat de modelul american al Read Across America Day, Burduja a pledat pentru asocierea cititului cu o activitate plăcută, în special pentru tineri.
„Românii citesc mai puţin de cinci minute pe zi, iar 35% dintre aceştia declară că n-au citit niciodată o carte. 68% dintre români n-au citit nicio carte în ultimul an. Citesc o dată pe lună doar 20% dintre români şi doar 8% zilnic. În România se citeşte o carte pe an, în medie, în timp ce în Germania se citesc 16 cărţi pe an. (…)
Ne dorim să apropiem lectura de toţi românii şi să conştientizăm cât de important este să citim (…) Mă bucur că această zi a devenit deja o tradiţie (…) Prin lectură suntem mai buni şi mai informaţi”, a afirmat ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
De asemenea, președintele Comisiei pentru învățământ din Senat, Monica Anisie, co-inițiatoare a legii privind Ziua Națională a Lecturii, a vorbit despre importanța exemplului din familie în cultivarea obiceiului lecturii.
„Bunicul îmi citea în fiecare seară. Am iubit cartea prin prisma modului în care bunicul iubea cartea. Dar un rol important îl are şi şcoala. La clasă, cu elevii, citesc alături de ei. (…). Îi ajut să înţeleagă textul şi îi ajut să extragă de acolo anumite valori (…)”, a mărturisit Anisie.
Aproape 1,4 milioane de copii cresc fără să aibă o carte acasă
În contextul Zilei Naționale a Lecturii, Asociația OvidiuRO a evidențiat cifrele alarmante legate de lipsa accesului la cărți în rândul copiilor din familii cu venituri reduse din România. Potrivit organizației, aproximativ 1,4 milioane de copii cresc fără să aibă o carte acasă, aflându-se într-un cerc vicios al sărăciei din care singura ieșire este educația.
Copiii din familii sărace sunt expuși la de trei ori mai puține cuvinte decât cei din familii cu venituri medii. Această realitate subliniază necesitatea unor eforturi susținute pentru a oferi tuturor copiilor șanse egale în ceea ce privește educația și dezvoltarea personală, mai arată asociația într-un comunicat.
Cu ocazia Zilei Naționale a Lecturii, membrii asociației au desfășurat ateliere de lectură în grădinițe din județele Timiș, Caraș-Severin și Dolj, subliniind importanța dezvoltării abilităților de citire și interpretare a textului încă de la o vârstă fragedă.
Maria Gheorghiu, cofondatoare și președinte al Asociației OvidiuRO, a subliniat importanța formării unor obiceiuri de lectură încă de la cele mai mici vârste și a evidențiat programul național de încurajare a lecturii în grădiniță și în familie, „Citește-mi 100 de povești”, implementat în parteneriat cu Ministerul Educației și Ministerul Culturii.
Până în prezent, programul a avut un impact semnificativ, oferind seturi de cărți ilustrate pentru copii în peste 3.300 de grădinițe, formare pentru peste 20.000 de profesori și distribuind peste 600.000 de cărți în total, conform comunicatului citat.