Aceste cifre arată că zona euro este una din marile economii ale lumii care renunţă lent la plăţile cu numerar, fiind devansată de SUA, Marea Britanie, Australia şi Canada.
Anul trecut, aproape 79% din tranzacţiile la punctul de vânzare au fost făcute cu numerar în zona euro. În cazul Germaniei, cea mai mare economie a blocului comunitar, ponderea tranzacţiilor cu numerar a fost de 80%, o dovadă a reticenţei germanilor la decizia BCE de a scoate din circulaţie bancnota de 500 de euro, o mişcare percepută ca primul pas spre renunţarea treptată la numerar.
După ce a trecut prin două războaie mondiale şi hiperinflaţie, germanii se bazează pe plăţile cu numerar şi chiar şi în cazul produselor bancare preferă produsele simple de economii, în special depozitele de numerar.
În contrast, doar 15% din tranzacţiile la punctul de vânzare au fost făcute cu numerar în Suedia, unde numerarul în circulaţie a scăzut constant în ultimii ani.
În zona euro, cei care utilizează cel mai puţin numerarul la plată sunt olandezii şi estonienii, în condiţiile în care mai puţin de jumătate din tranzacţiile făcute anul trecut în aceste două ţări au fost făcute cu numerar.
Rezultatele sondajului BCE arată că numerarul este atât de vital în zona euro încât un consumator obişnuit poartă în orice moment în portofel cel puţin 65 de euro iar un consumator din Germania peste 100 de euro.
Evidenţiind o posibilă schimbare, BCE a precizat că plăţile contactless ar putea duce la creşterea rapidă a numărului tranzacţiilor electronice. În astfel de plăţi, consumatorii îşi apropie cardurile sau telefoanele de un terminal de plată, finalizând instant achiziţii cu valoare mică, fără a fi nevoiţi să introducă PIN-ul.
"Rezultatele sondajului sugerează că viteza cu care astfel de plăţi au fost îmbrăţişate în unele ţări înseamnă că odată ce cardurile de plată şi terminalele vor avea şi capacităţi contactless, ponderea plăţilor contactless ar putea creşte semnificativ", se arată în documentul publicat pe pagina de Internet a BCE.
Deocamdată însă plăţile contactless reprezintă doar un procent din vânzări, ceea ce sugerează că orice schimbare va fi una care va avea nevoie de o perioadă lungă de timp.
AGERPRES