Zonele asistate vor lua locul celor defavorizate

Spre deosebire de zonele defavorizate, noul concept nu prevede acordarea de facilitati. "In locul acestora sunt introduse programele de finantare pentru proiecte de investitii complexe pe termen lung si mediu", spune Claudiu Cosier, director Agentia de Dezvoltare Regionala (ADR) Nord-Vest. "Acest nou concept se impune pentru ca realitatea ne-a demonstrat ca, bazata exclusiv pe politica fiscala, dezvoltarea regionala nu este o solutie, impunandu-se si programe sociale", explica Simion Cretu, dire

Spre deosebire de zonele defavorizate, noul concept nu prevede acordarea de facilitati. „In locul acestora sunt introduse programele de finantare pentru proiecte de investitii complexe pe termen lung si mediu”, spune Claudiu Cosier, director Agentia de Dezvoltare Regionala (ADR) Nord-Vest. „Acest nou concept se impune pentru ca realitatea ne-a demonstrat ca, bazata exclusiv pe politica fiscala, dezvoltarea regionala nu este o solutie, impunandu-se si programe sociale”, explica Simion Cretu, director ADR Centru. Spre exemplu, in regiunea Nord-Vest, lipsa personalului calificat a dus la dezvoltarea unor activitati care produc valoarea adaugata redusa, cum ar fi industria textila si forestiera. „Zonele defavorizate in care s-au dezvoltat cu precadere aceste industrii sunt vulnerabile. O cadere a pietei duce automat la reaparitia problemelor sociale. Prin promovarea zonelor asistate vor fi eliminate aceste probleme care nu au putut fi rezolvate prin zonele defavorizate”, sustine Claudiu Cosier.
„Nu trebuie sa reinventam noi roata. Principiul zonelor asistate a fost folosit cu succes de Italia si Anglia. Acesta vine cu solutii adecvate regiunii respective, spre deosebire de zonele defavorizate, care printr-o simpla politica fiscala nu reusesc sa rezolve probleme total diferite de la o zona la alta”, spune Simion Cretu.
Noul concept de dezvoltare regionala – zonele asistate – este deschis oricarei localitati. Autoritatile locale trebuie sa elaboreze proiecte complexe de investitii pe termen mediu si lung (sase-zece ani), care sa permita rezolvarea problemelor localitatii. „De obicei, aceste zone au resurse limitate, fiind incapabile sa realizeze singure aceste proiecte complexe, de aceea vor trebui asistate si din acest punct de vedere”, spune Claudiu Cosier. O data definitivate, aceste proiecte sunt prezentate Guvernului care aloca fonduri pentru realizarea investitiilor.
Regresul zonelor defavorizate este cauzat de modificarile legislative. „Practic, reducerea facilitatilor a inceput chiar cu Legea zonelor defavorizate, care nu mai prevedea reducerea impozitului pe salarii cum era stipulat in proiect. Anul 2000 a fost de cosmar pentru investitori. Nu trecea luna sa nu apara declaratii care anuntau anularea facilitatilor.
Capacul a fost pus in aceasta vara o data cu Legea impozitului de profit si cea a taxei pe valoare adaugata. O data pierdute si aceste facilitati, nu vad care mai este rostul zonelor defavorizate”, spune Silviu Creanga, director Finnforest Baco Production Comanesti, societate care a finalizat recent o investitie de 22 milioane de euro in zona defavorizata Comanesti. Intr-adevar, reducerea facilitatilor a alungat potentialii investitori. „Daca acum trei ani, in prima luna de la declararea Bucovinei ca zona defavorizata am eliberat peste 30 de certificate de investitor, acum, la o luna de cand Roman si Pascani au acest statut, nu s-a interesat nimeni sa investeasca. Consider ca daca ar mai fi fost valabile facilitatile, aceste ultime doua orase ar fi avut sanse de dezvoltare”, spune Gheorghe Harja, director executiv implementare programe si zone asistate din cadrul ADR Nord-Est. Un alt motiv pentru care investitorii nu mai sunt atrasi de zonele defavorizate il reprezinta perioada scurta pentru care capata acest statut. „O firma italiana producatoare de mobila se gandeste sa renunte sa investeasca intr-o zona defavorizata, pentru ca nu poate beneficia de facilitati. Concret, zona respectiva este considerata defavorizata doar o perioada de trei ani. Cum investitia proiectata este deosebit de mare, finalizarea va dura peste doi ani. In aceste conditii ei considera ca pentru un singur an in care ar beneficia de facilitati nu se justifica un asemenea efort”, spune Claudiu Cosier.
Lipsa de interes pentru zonele defavorizate a facut ca de la aparitia celor doua legi in cele sase judete cuprinse in ADR 7 (Alba, Mures, Harghita, Covasna, Brasov, Sibiu) sa nu mai fie eliberat nici macar un certificat de investitor. „Nu mai vine lumea nici macar sa ceara informatii, ce sa mai zic de investitii”, conchide Simion Cretu. Un caz aparte in reprezinta ADR Sud-Muntenia. „Exista inca investitori interesati mai ales pentru ca regiunea aceasta reuneste judetele limitrofe Capitalei, unde infrastructura este mult mai buna, distantele pentru aprovizionare si desfacere mai mici”, spune Ion Manole, director ADR Sud-Muntenia.     
In trei ani zonele au atras 375 de milioane de euro
· Valoarea investitiilor facute in zonele defavorizate intre 1998 si 2001 este de 370 milioane euro.

· In aceeasi perioada au fost create 37.000 de noi locuri de munca, 22.000 dintre noii angajati provenind din randul somerilor.

· Valoarea facilitatilor de care au beneficiat investitorii intre 1999 si 2001 se ridica la 125 milioane euro, dintre care peste 90 milioane de euro numai in 2001.

· Din aceste zone au fost exportate produse in valoare de 380 milioane euro.

Se pare ca zonele nu vor mai fi defavorizate, ci asistate

Zonele defavorizate
· Principiul acestora este unul global, valabil pentru orice zona. Are in centru facilitatile fiscale, cum sunt scutirile de la plata taxelor vamale, a TVA si a impozitului pe profit.

· Autoritatile, in functie de rata somajului, solicita Executivului acordarea statutului de zona defavorizata.

· Unele zone defavorizate chiar daca s-au dezvoltat sunt inca vulnerabile, intrucat investitiile au fost gandite pentru o perioada scurta. Daca lhonul va disparea, multe zone vor regresa.
Zonele asistate
· Facilitatile fiscale dispar, singura forma de sprijin fiind finantarea proiectelor.

· Autoritatile locale beneficiind de asistenta tehnica elaboreaza proiecte de investitii complexe, pe termen mediu si lung.

· Aceste proiecte pot beneficia de finantare guvernamentala, in cazul in care indeplinesc o serie de criterii.

· Acest sistem asigura o dezvoltare de perspectiva pentru ca este corelat cu conditiile locale, nu este o reteta universal valabila.

1998
Se instituie facilitatile pentru zonele defavorizate
1999 – 408 investitori
A reprezentat cea mai fasta perioada a zonelor defavorizate, nefiind anulata nici o facilitate initiala

2000 – 1.356 investitori
In anul 2000, disputele pro si contra au creat o stare de nesiguranta; multi investitori si-au amanat dezvoltarea afacerilor

2001 – 1.133 investitori

2002
Noile investitii sunt o raritate. Numarul celor care se mai intereseaza de zonele defavorizate este aproape nul din cauza anularii facilitatilor