In luna mai a.c, investitorilor din zonele defavorizate li se pregatea o surpriza neplacuta de proportii. Avizul Consiliului Concurentei pe proiectul de modificare a OUG nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate taia fara mila atat noile facilitati, propuse de Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala (ANDR), cat si unele mai vechi. In final, sansa s-a dovedit de partea investitorilor. Guvernul a aprobat noua ordonanta fara a lua in seama argumentele si avizul Consiliului Concurentei.
In luna mai a.c, investitorilor din zonele defavorizate li se pregatea o surpriza neplacuta de proportii. Avizul Consiliului Concurentei pe proiectul de modificare a OUG nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate taia fara mila atat noile facilitati, propuse de Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala (ANDR), cat si unele mai vechi. In final, sansa s-a dovedit de partea investitorilor. Guvernul a aprobat noua ordonanta fara a lua in seama argumentele si avizul Consiliului Concurentei.
„Operatiunea guvernamentala se situeaza usor la limita legalitatii”, declara revistei Capital presedintele Consiliului Concurentei, Viorel Munteanu. Conform Legii nr. 143/1999, „un nou ajutor de stat nu poate fi acordat, iar modificarile la un ajutor de stat existent nu pot fi puse in aplicare pana cand Consiliul Concurentei nu ia o decizie de autorizare sau pana cand ajutorul nu este considerat ca fiind autorizat”. Or, ordonanta a trecut de Guvern ca si cum Consiliul Concurentei nu ar fi existat.
Este adevarat ca in decizia sa, institutia a fost mai catolica decat Papa (a se citi „Ministerul Finantelor”). Dintre propunerile ANDR, numai scutirea la plata taxelor vamale la importul de materii prime, piese de schimb si alte echipamente folosite pentru productia proprie in zona nu a trecut nemodificata de Finante. Iar modificarea a constat in scutirea de la plata taxelor vamale doar a importului de materii prime. Insa Consiliul Concurentei, urmatoarea instanta de al carei acord ANDR avea nevoie, a spus „pas” tuturor propunerilor. In plus, a decis si modificarea unei mai vechi facilitati fiscale, prevazuta in Legea nr. 15/1999. Este vorba despre scutirea la plata impozitului pe profit pe perioada existentei zonei defavorizate care, in versiunea revazuta de Consiliu, ar fi ramas valabila numai pentru profitul reinvestit.
De data aceasta, se poate spune ca investitorii au avut noroc. Beneficiaza in continuare de vechile facilitati, care de altfel i-au si convins sa vina in zonele defavorizate, bucurandu-se, in plus, si de cateva noutati. Sunt scutiti de plata taxelor vamale la importul de materii prime si pot primi, cu prioritate, finantari din Fondul special de dezvoltare aflat la dispozitia Executivului fara a fi nevoie de hotarari de guvern in acest sens.
Facilitatile fiscale
au grad mare de risc
Norocul investitorilor este insa in echilibru instabil, putandu-se transforma in nesansa in functie de negocierile dintre Consiliul Concurentei si Guvern. „Daca nu ajungem la o intelegere, il vom da in judecata pe cel ce acorda ajutorul de stat”, spune Viorel Munteanu. Asta inseamna, in acord cu litera Legii ajutorului de stat, declararea facilitatilor ca fiind ilegale, anularea lor si, unde este cazul, returnarea banilor la buget. Cu siguranta ca nici unui investitor nu-i surade ideea de a fi victima lipsei de cooperare dintre ANDR si Consiliul Concurentei, platind din propriul buzunar pentru facilitatile garantate de semnatura primului-ministru. Viorel Munteanu nu pare a fi pe punctul de a dezgropa securea razboiului. Totusi, linistea investitorilor ramane la mana Consiliului Concurentei.