Din paradisul investitional care ar fi trebuit sa fie, zonele defavorizate au devenit o povara. Bugetul public nu poate suporta facilitatile acordate investitorilor, mecanismul lor nu poate fi controlat de autoritati, politica fiscala permisiva nu s-a materializat in redresarea economica a zonelor respective. Mai mult, viitorul acestora este pecetluit. In perspectiva integrarii europene a Romaniei, zonele defavorizate trebuie sa dispara. Este o directiva a UE careia suntem obligati sa ne conform
Din paradisul investitional care ar fi trebuit sa fie, zonele defavorizate au devenit o povara. Bugetul public nu poate suporta facilitatile acordate investitorilor, mecanismul lor nu poate fi controlat de autoritati, politica fiscala permisiva nu s-a materializat in redresarea economica a zonelor respective. Mai mult, viitorul acestora este pecetluit. In perspectiva integrarii europene a Romaniei, zonele defavorizate trebuie sa dispara. Este o directiva a UE careia suntem obligati sa ne conformam.
Primii pasi spre modificarea statutului privilegiat al celor 25 de zone defavorizate au fost facuti. Proiectul de ordonanta ce aduce schimbari importante in regimul facilitatilor fiscale de care beneficiaza investitorii poarta avizul Consiliului Concurentei, discutarea lui in cea mai apropiata sedinta de Guvern fiind doar o formalitate. Desi paternitatea proiectului legislativ apartine Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala (ANDR), forma sa finala este mult diferita de propunerile initiale. ANDR s-a prezentat in fata Executivului cu o extindere de facilitati, argumentand ca sunt necesare noi modalitati de atragere a investitiilor si diversificarea formelor de sprijin al agentilor economici din aceste zone.
Facilitatile s-au evaporat la Consiliul Concurentei
Mai precis, ANDR a cerut scutirea la plata taxelor vamale la importul de materii prime, piese de schimb si alte echipamente folosite pentru productia proprie in zona. Initial, taxele vamale se restituiau. De la intentie la fapta, drumul este insa plin de surprize. In acest caz, neplacute. Nu numai ca facilitatea fiscala a fost desfiintata de Ministerul Finantelor (feroce aparator al tintei de deficit bugetar pe anul in curs), dar s-au mai pierdut si alte „hataruri” investitionale. Vinovatul: Consiliul Concurentei. Institutia condusa de presedintele Viorel Munteanu a eliminat facilitatea referitoare la restituirea taxelor vamale la importurile de materii prime, piese de schimb, echipamente etc. si a modificat-o pe cea referitoare la scutirea platii impozitului pe profit, in sensul aplicarii doar in cazul celui reinvestit. Au mai fost sterse de pe lista si facilitatile referitoare la stimularea exporturilor, garantarea creditelor externe si finantarea proiectelor de investitii ale societatilor comerciale prin coparticiparea statului la capitalul social. Toate acestea sunt considerate ca posibil subiect al unor programe speciale, aprobate prin hotarari ale Guvernului.
Nicolae Serdin, directorul Directiei Cercetare din cadrul Consiliului Concurentei, justifica aceste decizii prin necesitatea alinierii la legislatia europeana, dar si prin concurenta neloiala pe care agentii economici din zonele defavorizate o fac celorlalti. La capitolul „celorlalti” intra cei ce faceau afaceri in aceste zone inainte de declararea lor ca defavorizate si cei din ariile limitrofe. Victimele intreprinzatorilor cu facilitati sunt apreciate ca fiind „multe”, un numar exact nefiind facut public. Totusi, identitatea uneia dintre aceste victime este cunoscuta: Asociatia Romana a Carnii (ARC).
Mihai Lungu s-a suparat ca vacarul pe zona
Lobby-ul presedintelui ARC este de notorietate. Mihai Lungu este de mult impotriva facilitatilor vamale din zonele defavorizate. Motivul: profitand de restituirea taxelor vamale la carne (materie prima), beneficiarii de facilitati au devenit angrosisti de carne importata, pe care o vand sub pretul pietei, sau procesatori de anvergura care, avand costuri mult mai reduse, invadeaza piata. Restul producatorilor nu au nici o sansa in fata lor.
Statistic vorbind, revolta ARC are o baza reala. Din cei 550 de agenti economici care au certificat de investitor in zonele defavorizate, 63% sunt in industria prelucratoare, mai precis in cea a carnii si preparatelor din carne. Cu toate acestea, un agent economic nu poate fi acuzat pentru inventivitate in obtinerea de profit, cu atat mai mult cu cat aceasta se face cu respectarea legilor.
Supararea lui Mihai Lungu este privita cu intelegere si de administratorii acestor zone. Luminita Mihailov, director ADR Zona Sud-Est, confirma ca statutul de „defavorizata” nu a facut minuni. Este deci necesara regandirea intregului program.
Asadar, eliminarea facilitatilor fiscale este, din punct de vedere oficial, scuzabila si normala. Este mai simplu sa lichidezi un sistem care ne functioneaza decat sa-l faci sa mearga.
OUG nr. 24/1998 si Legea nr. 15/1999
privind regimul zonelor defavorizate (in vigoare)
· scutirea de la plata taxelor vamale la masinile, utilajele, mijloacele de transport, know-how si alte bunuri amortizabile importate in vederea derularii investitiei;
· restituirea taxelor vamale la importul de materii prime, piese de schimb si alte echipamente folosite pentru productia proprie in zona;
· scutirea la plata TVA pentru masinile, utilajele, mijloacele de transport, know-how si alte bunuri amortizabile cumparate de pe piata interna;
· scutirea la plata impozitului pe profit pe durata de existenta a zonei;
· scutirea de la plata taxelor pentru modificarea destinatiei sau scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri pentru realizarea investitiei;
· acordarea unor fonduri pentru stimularea activitatii de export, garantarea unor credite externe, finantarea unor proiecte de investitii prin coparticiparea statului la capitalul social, finantarea unor proiecte speciale aprobate prin HG.
Proiectul de modificare a OUG nr. 24/1998
in forma initiala, promovata de ANDR
· scutirea de la plata taxelor vamale la importul de materii prime, piese de schimb si alte echipamente folosite pentru productia proprie in zona;
Modificarile aduse de Consiliul Concurentei
· eliminarea facilitatilor referitoare la stimularea exporturilor, garantarea creditelor externe si finantarea proiectelor de investitii ale societatilor comerciale prin coparticiparea statului la capitalul social. Acestea se considera ca pot face obiectul unor programe speciale;
· eliminarea facilitatilor referitoare la restituirea/scutirea de la plata taxelor vamale la importul de materii prime, piese de schimb si alte echipamente folosite pentru productia proprie in zona;
· modificarea facilitatii referitoare de la scutirea la plata impozitului pe profit, aceasta functionand numai pentru profitul reinvestit.
Zonele defavorizate din Romania
Nord-Est: Bucovina, Comanesti
Sud-Est: Altan Tepe
Sud-Muntenia: Filipesti, Ceptura
Sud-Vest Oltenia: Schela, Albeni, Motru-Rovinari
Vest-Romania: Brad, Rusca-Montana, Bocsa,
Valea Jiului, Moldova Noua
Nord-Vest: Sarmasag, Borsa, Baia Mare, Hida, Rodna, Borod, Stei-Nucet, Popesti
Centru: Apuseni, Balan, Baraolt