Proiectele de investitii din vestul tarii sunt cele mai mari de acest fel din Romania. Partea interesanta consta in faptul ca autoritatile romane organizeaza licitatii de concesionare a acestor terenuri intr-un moment in care Camera Deputatilor dezbate o lege de introducere a impozitului pe profit pentru zonele libere. Chiar daca nu se stie care va fi cota de impozitare a profitului acestor companii, se pare ca cel mai sigur se va merge pe varianta cu 5% in primii trei ani. Potrivit Ministerului Transporturilor, Lucrarilor Publice si Locuintei, valoarea totala a afacerilor din zonele libere este de aproape 100 de milioane de dolari.
Licitatia pentru concesionarea a zece hectare de teren de catre Zona Libera Arad-Curtici s-a finalizat cu luarea in concesiune de sase firme, dintre care cinci cu capital german. „Este cea mai mare suprafata concesionata la o singura licitatie organizata de o zona libera din Romania”, a declarat directorul Zonei Libere Arad-Curtici, Mircea Pavel.
Astfel, compania Leoni KFT va construi, pe amplasamentul adjudecat in urma licitatiei, o fabrica de cabluri, firma Eduard Hartman Gmbh se va axa pe productia de componente auto, iar Wolfang Straub Germania va derula activitati de leasing cu utilaje pentru constructii. De asemenea, SC TKS va asigura consultanta, in timp ce compania Contor Zenner are in plan producerea si depozitarea de contoare, iar societatea Romtrans va construi spatii de depozitare. Pana la sfarsitul anului, in urma investitiilor realizate de companiile castigatoare vor fi create cel putin 300 de noi locuri de munca. Cele sase societati vor investi peste 20 milioane dolari, suma care depaseste toate investitiile realizate in aceasta zona libera in ultimii trei ani. In final, firmele respective au promis ca vor crea alte 1.500 de locuri de munca si se preconizeaza ca vor avea o cifra anuala de afaceri de 50 de milioane de euro.
Administratia Zonei Libere va mai organiza o licitatie, in data de 14 iulie, la care si-au anuntat prezenta alte cinci companii straine. Zona Libera se intinde pe o suprafata de 75 de hectare, ocupate in proportie de 70%, si este pe locul intai in tara in ceea ce priveste investitiile si suprafetele concesionate. Pana in acest moment, zona a atras investitii totale de circa 39 de milioane de dolari, fiind create 2.000 de locuri de munca.
De departe cea mai importanta investitie va fi realizata insa de compania germana BOS GmbH & Co. KG, care a concesionat deja teren pentru inceperea lucrarilor la viitoarea hala de productie de subansamble pentru automobile.
„Investitia initiala in acest complex este de trei milioane de euro, urmand ca peste doi ani aceasta sa se ridice la zece milioane de euro. Compania noastra va crea, in acest fel, 700 de noi locuri de munca”, a declarat directorul companiei germane, Werner P. Schlecht.
Investitia germana, considerata cea mai mare in judet dupa 1989, va fi realizata pe o suprafata de 40.500 de metri patrati, aproximativ o treime din suprafata totala a platformei aradene.
Taxa de participare la licitatie este de 400 USD, iar garantia de participare la licitatie se stabileste in functie de suprafata solicitata. Documentatia necesara participarii la licitatie se poate obtine de la sediul Administratiei Zonei Libere Curtici-Arad contra sumei de 485 USD. Valoare minima de incepere a licitatiei este de 5 USD/mp/an.
Facilitati fiscale In Zona Libera Curtici
· Scutire de la plata impozitului pe profit
· Scutire de la plata taxelor vamale;
· Scutire de la plata TVA pentru toate activitatile desfasurate in zona
· Operatiunile financiare se fac in valuta liber convertibila;
· Realizarea de profituri rezultate prin diferenta taxelor de transport pentru marfurile aduse in vrac si reexportare dupa ambalarea lor;
· Posibilitatea schimbarii originii marfurilor;
· Concesionarea de terenuri si inchirierea de cladiri pentru o perioada de maxim 50 de ani;
· Posibilitatea asamblarii de produse finite, prin aducerea subansamblelor necesare din diferite parti ale globului;
· Posibilitatea dezvoltarii pietei la legatura dintre Occident si Orient, intr-un loc unde accesul se face feroviar, rutier si aerian;
· Posibilitatea angajarii de forta de munca ieftina